Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een effectieve behandelmethode voor klachten veroorzaakt door spierverhardingen. Zo’n spierverharding wordt ook wel knoop of triggerpoint genoemd. Door middel van een speciale techniek wordt de spier aangeprikt met een dunne acupunctuurnaald. De spier kan zich hierdoor kort aanspannen wat kan voelen als kramp. Van het aanprikken voelt u nauwelijks iets. Vervolgens ontspant de spier zich waardoor minder pijn wordt ervaren en meer beweeglijkheid ontstaat.

Dry needling vs. Acupunctuur

Ook al gebruiken we bij dry needling dezelfde naalden als in de acupunctuur, dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur.

Bij acupunctuur worden meerdere naalden oppervlakkig in het lichaam geplaatst. Deze blijven enige tijd zitten en hebben invloed op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal slechts één naald gebruikt, welke de spier kortdurend prikkelt. Dry neelding is geen energie behandeling, maar werkt op triggerpoints.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘spierknoop’, die naast lokale drukpijn, ook pijn op afstand kan veroorzaken. Ook kan een triggerpoint zorgen voor verminderde beweeglijkheid wanneer de spier op rek komt, spierzwakte of verspreiding van pijn naar andere delen van het lichaam.

Triggerpoints ontstaan onder andere door:

• Acuut trauma zoals een verrekking van een spier of een kneuzing
  • Langdurig aanspannen van spieren
  • Psychologische factoren zoals stress
  • Houdingsproblematiek
  • Instabiliteit

En kunnen een scala aan klachten veroorzaken zoals:

• Pijn in een spier of gewricht
  • Bewegingsbeperking en/of stijfheid
  • Pijnontwijkend gedrag
  • Verminderde kracht bij aanspanning van de spier

Iedereen heeft triggerpoints, maar niet iedereen ondervindt hier klachten van.

Werkwijze

Bij een eerste consult worden uw klachten in kaart gebracht middels een vraaggesprek en gericht onderzoek. Daarna wordt gezocht naar eventuele triggerpoints die uw klachten kunnen veroorzaken. De desbetreffende triggerpoints zullen worden aangeprikt. Vervolgens krijgt u een aantal oefeningen mee om het effect van de behandeling te vergroten.

Dry needling is een onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling. Er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Fysiotherapiepraktijk Westeinde

Eeltsje Folkertsmawei 1
8915 DW Leeuwarden

T: 058 212 90 31