logo-14

Bekkenfysiotherapie

De bekkenfysiotherapeut kan u helpen bij het voorkomen en behandelen van klachten en problemen in de bekken(bodem) regio, buik en lage rug. De bekkenfysiotherapeut behandelt zowel mannen als vrouwen. Bekkenfysiotherapie kan u helpen meer bewustwording te creëren van de bekkenbodemspieren en de spieren rondom het bekken/lage rug.

Veelvoorkomende klachten

• Incontinentie voor urine en/of ontlasting
  • Niet kunnen plassen
  • Continue of vaak hevige aandrang voelen
  • Terugkerende blaasontstekingen
  • Obstipatie
  • Pijnklachten
  • Verzakkingsklachten
  • Seksuele problemen (o.a. pijn bij het vrijen, erectieproblemen)
  • Pre- en postoperatief (o.a. prostaat OK’s)
  • Zwangerschapsgerelateerde klachten

Hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens een uitgebreide intake worden uw klachten uitgevraagd en in beeld gebracht. Samen stellen we doelen op waar u naartoe wil werken. Indien nodig kan de bekkenbodem zowel uitwendig als inwendig worden onderzocht. Dit onderzoek vindt altijd in overleg en alleen bij uw toestemming plaats. Vervolgens wordt er een behandelplan opgesteld. Dit is vaak een combinatie van therapie in de praktijk en het uitvoeren van oefeningen thuis.

Behandelmethodes:

• Uitleg en informatie over de anatomie en functie van de bekkenbodem en mogelijke klachten
  • Oefentherapie
    • o.a. het aanleren van bekkenbodemoefeningen, mobiliserende en stabiliserende oefeningen, ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Myofasciale triggerpoint behandeling
  • Biofeedback

Op de praktijk wordt bij sommige klachten gewerkt met een myofeedback apparaat. Hiermee kunnen we de functie van de bekkenbodem meetbaar maken en in beeld brengen. Wanneer nodig kunnen we middels (milde) elektrostimulatie de spierfunctie van de bekkenbodem stimuleren.

Extra informatie

Klachten tijdens en na de zwangerschap
Tijdens de zwangerschap vinden er grote veranderingen plaats in het lichaam. Deze veranderingen kunnen soms leiden tot klachten. U kunt hierbij onder andere denken aan de volgende klachten: bekkenpijn, rugpijn, urineverlies, verstoord aandranggevoel, obstipatie, verzakkingsklachten en seksuele klachten (pijn bij het vrijen).

Loop niet te lang met dergelijke klachten rond en maak een afspraak voor een intake bekkenfysiotherapie. Ik kan u begeleiden met tips en oefeningen en de klachten behandelen.

Bekken(bodem)check na de bevalling
Het doormaken van een bevalling is een risicofactor voor het ontwikkelen van bekkenbodemklachten op latere leeftijd. Na de bevalling heeft het lichaam tijd nodig om te herstellen. Dat herstel is voor iedereen anders. Wil je weten hoe het met je bekkenbodemspieren en/of bekken gesteld is en wat je wel en beter niet kan doen? Of heb je andere vragen of klachten sinds de bevalling? Maak dan een afspraak voor een postpartum consult. Je hebt hiervoor geen verwijzing nodig.

Fysiotherapiepraktijk Westeinde

Eeltsje Folkertsmawei 1